Formy pomocy dla dziecka z autyzmem (terapie/metody)


Wspomaganie rozwoju oraz praca z dzieckiem dotkniętym autyzmem jest bardzo dużym wyzwaniem dla terapeutów oraz rodziców z racji na zróżnicowanie i specyfikę tego zaburzenia. Wielość nieakceptowanych zachowań oraz zaburzonych sfer w rozwoju autystów nasuwają pytania o rodzaj pomocy oraz sposób odpowiedniej pracy edukacyjno-terapeutycznej dla danego dziecka, która okaże się właściwa i przyniesie zamierzone efekty. Za najlepszą formę terapii dziecka z autyzmem uznaje się terapię behawioralną, jednak nie może to być jedyna droga, którą podąża terapeuta. Dodatkowo w pracy powinno się wykorzystywać metody wspomagające rozwój dziecka ze spektrum autyzmu, a są to m.in.:

  • Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne;
  • Dogoterapia;
  • Hipoterapia;
  • Arteterapia;
  • Muzykoterapia;
  • Metoda integracji snsorycznej;
  • Metoda Dobrego Startu
  • Metoda Marianny Frostig;
  • Metoda Marianny i Christophera Knillów;
  • Komunikacja alternatywna i wspomagająca AAC;
  • Metoda stymultaniczno - sekwencyjna Jagody Cieszyńskiej;
  • Metoda „Holding”;
  • Metoda Domana;
  • Trening umiejętności społecznych (TUS);
  • Trening umiejętności praktycznych (TUP);
  • Plany aktywności;
  • i wiele innych.